vrijdag 21 augustus 2009

Vod-koran-ge

Oftewel: de Koran lezen terwijl je Vodka & orange aan het drinken bent. Plotseling werd ik me van die heiligschennis bewust tijdens mijn terugvlucht naar Dubai. Echt gestraft ben ik voorlopig nog niet, ook al start de Ramadanmaand hier nu en tartte ik het lot nog meer door op de luchthaven hier een flesje whisky (Ardbeg, voor de liefhebbers) te kopen. Ik moet het appartement beginnen inrichten en zo'n whisky'tje in huis, dat schept dadelijk sfeer ;-)

Soit, ik ben intussen dus wat verder opgeschoten in mijn Qur'An lezen. Ik ben wat teleurgesteld dat het regelmatig om het zich afzetten tegen de andere woestijngodsdiensten gaat. De christenen en joden hebben het echt wel verkorven bij Allah...

Meer en meer raak ik ervan overtuigd dat de Koran en zijn tegenhangers Bijbel en Thora aan de basis gemaakt zijn om het maatschappelijke leven te regelen. In de Koran zie je bvb echt duidelijke regels over allerlei aspecten van het leven zoals wij onze Code Napoléon (of vroeger: de 10 geboden) gekregen hebben: erfenisrecht, huwelijksrecht, voedselveiligheid, ... you name it & Allah heeft het geregeld.

Hoe je de naleving daarvan afdwingt? Je schrijft de regels toe aan een hogere macht en overgiet het geheel met een vleugje mysterie: een brandend braambosje hier, wat stenen tafelen daar...

En terwijl je toch bezig bent, bevoordeel je dadelijk je eigen omgeving. De koran is meer dan waarschijnlijk geschreven door een man (lagere erfenis voor vrouwen, gehoorzaamheid aan Allah en aan je man, ...) die in het vroegere Mekka leefde (een plicht voor elke moslim die kan, is de hadj naar Mekka --> zo verzeker je je eigen stadsbelangen, vandaag noemt dat city marketing). Ik vermoed dat dit niet anders is voor thora en bijbel en vrees dat ik die vroeg of laat ook eens zal moeten lezen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten