zondag 9 augustus 2009

The noble Qur'an

Om bezorgde vrienden en familie wat gerust te stellen, toch wat uitleg bij de aankoop van mijn Koran. Ik liep al lang rond met het idee (de idee voor wie dat liever hoort) om dat boek eens te lezen (naar 't schijnt is het beter dan de film).
Er wordt immers vanalles over gezegd en geschreven - waarbij je je afvraagt hoevelen het ook echt hebben gelezen - maar wie mij intussen wat kent, weet dat ik liever mijn eigen mening vorm ;-) Bovendien, welk prachtig in leder ingebonden boek kan je tegenwoordig nog kopen voor 10€? I rest my case...

Gisterenavond ben ik dan ook vol goeie moed begonnen, met de eerste twee surah's. De eerste (toepasselijk Al-Fatihah of "the opening" getiteld) ging erg vlot, want maar 7 zinnen lang. Dat schoot goed op. De tweede (Al-Baqarah of "the cow") was toch een bladzijde of 20 en kwam me aanvankelijk erg vertrouwd voor. Passeerden o.m. de revue: Abraham, Mozes, Jezus (erkend als profeet, zij het niet de belangrijkste). Verder de farao's, de uittocht uit Egypte met de zee die in tweeën spleet, de tik van de stok die water uit de rotsen deed lopen...
Nadien werd de sfeer hier en daar wat minder. De Christenen en vooral de Joden kregen er verbaal van langs omdat ze ergens in de tijd het rechte pad hebben verlaten en Allah niet (h)erkenden.

Soit, ik vind het leerrijk en goed geschreven en ben dus blij met mijn aankoop, maar er is geen reden tot paniek: de kans is klein dat je mij tot eender welke godsdienst bekeerd krijgt. Maar zeg nooit "nooit" en een mens kan maar beter op alles voorbereid zijn: daarom lanceer ik bij deze een wedstrijd (zo krijg ik mijn trouwe lezers misschien toch zo ver om ook eens een comment te posten). Wie bedenkt de beste naam voor mij mocht ik me toch bekeren? De winnaar krijgt de hierboven vermelde koe.

4 opmerkingen:

  1. ik doe mee!! ik kies voor jou Sadiah
    , dit betekent veel geluk en dat wens ik jullie toe. Denk wel dat het meisjesnaam is, maar bon..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voortaan wil ik je "Al-Hadi" noemen.
    Omdat je ons zo goed begeleidt door Dubai als "gids".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WAA'IL wat "komt terug" betekent, althans dat hopen we toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga voor "Akil" : "nadenkend", "rijk aan gedachten"... helemaal jij.

    BeantwoordenVerwijderen