woensdag 12 augustus 2009

HRM = Holy Ramadan Management

Het is bijna zover: zo rond 20 augustus - de exacte datum wordt pas net tevoren bepaald aan de hand van de maanstand - gaan we de Ramadanperiode in. Ik had al begrepen dat dat nogal een impact heeft op het dagelijkse leven: vooral waar Emirati werken (voornamelijk overheid & co) gaan de zaken heel wat trager vooruit, je mag ook als niet-moslim niet in het openbaar eten of drinken tussen zonsopgang en -ondergang en 's avonds wordt er enorm geschranst. Hotels en restaurants spelen daar natuurlijk op in door enorme "Iftar-buffetten" te organiseren.

Maar goed: HRM dus... als HR manager word je werk ook wel wat beïnvloed, heb ik vandaag mogen merken. Het begon met het supervriendelijk madammeke dat elke voormiddag mijn bureau komt binnengewandeld met slaatjes, broodjes etc. Dit keer had ze ook een brief mee voor "de HR-manager". Blijkt dat ik een officiëel verzoekschrift moet indienen waarin vermeld wordt dat we uitdrukkelijk wensen dat het cateringbedrijf ons ook tijdens de ramadan blijft bevoorraden, enkel onze niet-moslim-medewerkers, welteverstaan.

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik dus voor alle veiligheid op zoek naar relevante arbeidswetgeving rond tewerkstelling tijdens de ramadan. Niet zo'n slecht idee, want tijdens de ramadan blijken alle werknemers (ook non-moslims) recht te hebben op een met twee uur verkorte werkdag :-O Presteren ze toch de gewoonlijke uren, dan kunnen ze deze twee uren als overuren uitbetaald krijgen. Tot zover de berichtgeving over uitbuiting van arbeiders hier in Dubai. (Dit gezegd: men is ook hier bijzonder creatief hoor... de officiële thermometer gaat hier bvb. nooit over de 49°C, aangezien bouwvakkers vanaf 50°C niet moeten werken ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten