zaterdag 15 augustus 2009

Lufthansa? Nein danke!

Amaai, mijn terugreis naar België - terug in het vaderland tot vrijdagmorgen - is niet echt meegevallen. Vooraleer ik dit gemakkelijkheidshalve volledig aan Lufthansa toeschrijf, toch nog even dit: ik was al een hele dag in de weer geweest nog voor ik vannacht om 1h25 vertrok, dat heeft mijn tolerantiedrempel waarschijnlijk geen goed gedaan.

En ik moet het bekennen: ik heb geen Affinität met Deutschland, de taal, het eten etc. Ik weet niet vanwaar die antipathie komt; ik heb bij mijn weten geen familie verloren aan één van beide wereldoorlogen en kan me zo dadelijk geen trauma voorstellen dat ik heb opgelopen en waarbij Duitsers betrokken waren (al komt Matthias Reim met "Verdammt, Ich Lieb'Dich" akelig dicht in de beurt).

We dwalen af: de terugreis. Die begon veelbelovend: met dank aan de vermaarde Pünktlichkeit raakten we tijdig ingecheckt en de lucht in. Intussen had ik wel begrepen dat mijn plaats niet top was; ik zat behoorlijk achteraan en ik had op die specifieke plek nog minder beenruimte dan anders (op een volledig vol vliegtuig, geen mogelijkheid dus om even een ander plekje op te zoeken).
Verder was het geen individueel interactief scherm ter Amüsement, maar 2 TV-schermen voor het hele compartiment: één zag ik voor de helft door de bagagerekken, het andere was een lichtgevende stip in de verte (geruststellend in het donkerst van de nacht: er was dan toch licht aan het eind van de tunnel). De nachtrust was zoals steeds als ik vlieg ver te zoeken en wat lezen was geen optie omdat het leeslampje 3 rijen voor en achter mij verblindde.
Het ontbijt - geserveerd door een Frauenzimmer die je niet dadelijk met het archetype van een stewardess zou associëren - dat het einde van de lange nacht aankondigde, was met voorsprong het allerslechtste wat ik ooit gezien heb. Buurman Fritz en ik zaten er met open mond naar te kijken...

Als apotheose nog een transfer in Frankfurt waarbij de Pünktlichkeit even zoek was, maar vakkundig vervangen werd door een gastoptreden van Yves Leterme. Die was als onze minister van buitenlandse zaken de Duitsers misschien gaan uitleggen wat "goed bestuur" zoal omvat... apetrots was ik dat ik op hetzelfde vliegtuig mocht zitten.

2 opmerkingen:

  1. Zo Sven en Nickey, gaan we bijdehand doen. Bedenk eens de failiete kraam bij Sabena en Brussel Air, dan moet je toch blij zijn dat een maatschappij als Lufthansa je uit de stront helpt. En over "goed bestuur" gesproken, waar is het een grotere puinhoop dan bij jullie ? Dus hou je maar een beetje gedeisd, en wees blij met de goede voorbeelden rond jullie !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste heer/mevrouw Anoniem (jammer dat je ouders niet meer fantasie hadden bij het bedenken van een naam)
    Blij te horen dat er nog fans zijn van Lufthansa (en van schuimige omeletten), al zie ik niet dadelijk in hoe deze maatschappij mij "uit de stront helpt"?
    Mbt het stukje rond "goed bestuur": misschien nog eens herlezen, desnoods nadat je de betekenis van het woord "ironie" eens opzoekt.

    BeantwoordenVerwijderen